Høstferie i Lierne

Tok ett par dager i Lierne med familien i starten på høstferien, og fikk noen dager med jakt, blitt lite turer i det siste pga elgjakt. Fine forhold, litt vind og snøbyger første dagen, men det må man regne med.

Valgte å gå høyt i terrenget, et område jeg har god erfaring fra jaktprøver, og det tok ikke lang tid før Raptus fikk dagens første los. Gikk nok litt hardt på, og støkka på 100m, var ei myr imellom og orrhanen hadde nok god utsikt. Så tok vi ut ei røy som satt i kanten på et hogstfelt, denne fløy langt.

Så ble det ei stund der det var stille, nærma oss en høyde der jeg tenkte å runde og gå tilbake mot bilen. Raptus tok opp ei røy på haglehold ved siden av meg, og fulgte etter en bra bit. Ble ikke noe arbeid på denne, men da han runda på tur tilbake hørte jeg han tok opp fugl, det ble los og jeg tok ut rifla og gjorde meg klar til å gå innpå. Da flytter fuglen og kommer å slår inn i i ei gran 40m unna meg. Tar ikke lang tid før Raptus finner igjen tiuren som sitter og klaprer med nebbet i grana. Sikter på tiuren stående, men har svidd av sånn sjanser før, så jeg prøver å lure meg ned på kne for å få en god skytestilling. Halvveis ned stikker selvsagt tiuren, angra litt i ettertid på at jeg ikke prøvde stående, spesielt da jeg så på gsp`en at det bare var 40m.Menmen..

Resten av turen var preget av orrfugl, og de fleste var lette på vingene. Karen under støkka jeg ut, og han slo inn i ei gran 100m fra meg.

Så meg rundt for å se hvor Raptus var, og da ser jeg han komme ut av skogen med noe svart bak seg. Heldigvis ikke en bjørn, men en karelsk bjørnhund. Fikk kobla Raptus, men elghunden var mer interessert i å kose enn å dra ut på søk. La seg på rygg og ville bli klødd på magen.

Etter en stund dro hun videre, og jeg slapp løs Raptus. Gikk mot orrhanen, og han dro ut fra grana, kom rett mot meg og slo inn i topp på ei gran. Makan til gratis sjanse.. Raptus fikk ikke rede på han, før jeg støkka den ut andre gang. Da dro han etter, men vi så den ikke igjen.

Gikk et par hundre meter videre, så kom kareleren på besøk igjen. Kobla Raptus og tok matpause. Da kom det en jeger gående gjennom skogen, og det var jaggu en bekjent fra spetsmiljøet. De jakta elg på samme terreng.

Mange orreloser før vi kom ned til bilen igjen, men de fleste satt kort tid, og fikk ingen skuddsjanser.

Bra søk og god fart på hunden, og ikke minst god kontakt på denne turen. Fikk kobla han flere ganger, og han begynner nok å lære seg at det vanker godbit når jeg vil at han skal komme. Ble 37 km på Raptus.

Slitne hunder må få ligge i senga 🙂 Ble en kort tur på Fixa også, men hun er ikke helt i slag for tiden, slapt søk og ufokusert. Så to kongeørn underveis, så ble ikke lange turen på henne. Men er veldig grei å få kobla nå, kommer med en gang.

Dag 2.

Lavereliggende terreng, med rapporter om mye fugl. Satt tiur på veien et stykke fra der vi parkerte, lukta godt, med han dro nok lenge før Raptus kjente lukta av han.

Starta med orrfugl her også, hørte fugl, men så ingen. Tydelig kull, satt kort, dro ut, tilbake, ny fugl, los, dro ut. Mye og holde rede på, men det ble ingen skikkelig los da de satt i maks 30 sek.

Kom oss over i bedre skog, gammelskog, med myrdrag på sidene, skikkelig storfuglterreng. Tok ikke lang tid før det ble kakling og los. Var ikke langt unna da losen stilnet og hunden dro ut 200m. Nok en sånn dag med løs fugl, tenkte jeg, mens Raptus returnerte mot losplassen. Starta å lose igjen umiddelbart, her koker det litt over, sikkert falsklos. Holder det gående en stund, så jeg starter å gå innpå, 60m unna blir det kakling i skogen, og røya drar ut. Ny forfølgning på 250m, men ingen suksess denne gang heller. Han kommer tilbake og loser igjen, denne gangen er det tomt. Ligger å speider med kikkerten under ei gran, saumfarer lostreet for å være sikker, da jeg ser Raptus blir litt skeptisk. En grå skygge kommer fram i myrkanten, og rett imot oss. Nok en elghund, denne gang en jamthund. Drar heldigvis fort videre, og kommer ikke tilbake. Masse elgspor og fersk elgmøkk i terrenget.

Går ikke langt før det blir ny los, 150m unna. Sitter kort før det drar ut, og ei orrhøne kommer og slår inn i ei gran på fint skuddhold. Raptus kommer etter, men han markerer 10m på siden av der høna sitter. Venter ei stund for å se om han får skikkelig rede på den, men det gjør han ikke, og jeg støkker ut. Viktig å ikke skyte hvis man ikke er sikker på at hunden har kontroll på situasjonen, da kan man gjøre seg selv en skikkelig bjørnetjeneste, og få en hund som markerer dårlig når han finne fugl. Da blir en vanskelig jakt nesten umulig..

Så drar Raptus 350m rakt ut, og det blir ny los i myrkanten foran meg. Vanvittig intensitet, her har han kontakt så det holder. Går mot losen med da jeg er 150m unna drar det ut. Mens jeg venter på Raptus hører jeg en annen hund ikke langt unna, høres ut som en harehund, halser i hvert fall på spor. Var nok denne som støkka ut for oss.

Masse orreloser etter dette, noen satt løst, noen støkka jeg. Mot slutten fant vi storfugl igjen, og jeg hadde akkurat tatt fram matboksen da det ble los 300m unna meg.Hørte det kakla. Flytta seg underveis og det ble los igjen. Kom 20m fra lostreet, men var litt vanskelig å se hvor han markerte da det var flere trær i rundt. Så ingen fugl, brukte kikkerten godt, så her måtte det være tomt. Men ut gikk det ei røy gitt..

Var sikkert 3-4 fugl til som han hadde opp, korte loser jeg ikke kom innpå.

Kobla han og gikk veien tilbake til bilen. Har egentlig ikke helt oversikt over hvor mange fugl han hadde opp denne dagen, eller hvor mange loser han hadde, men han sto i los nesten hele turen. Søket var helt utrolig, full fart og ute på 3-400m jevnt, med noen turer ute på 600m. God kontakt i dag også, og kalte han inn uten problemer. Skikkelig morsom å jakte med, selv om jeg tviler på at han tenker det samme om meg.

Ble 35 km på Raptus denne dagen.